Så här går det till
-
Planering
Innan installation sker kommer vi tillsammans med dig som fastighetsägare att gå igenom hur installationen av fiber ska göras till din fastighet – en sk kundprojektering.
Tillsammans med dig planerar vi då exakt var på din tomt grävning kommer att ske och var håltagning i vägg ska göras till den plats där mediaboxen ska installeras. Du kan också be om hjälp med ytterligare uttag eller hjälp med installationen. Vi informerar dig om allt du behöver tänka på. -
Grävning
Vi gräver ända fram till din fastighet. När detta sker och hur bestäms i planeringssteget. -
Installation
När grävningen fram till fastigheten är klar, gör vi en komplett installation inomhus där vi monterar ett fiberjack direkt innanför väggen och en mediabox* max tre meter från fiberjacket.* Mediaboxen är den apparat som tar emot de digitala signalerna för dina tjänster.
-
Driftsättning
När installationen inomhus är färdig får du information om när tjänsten är klar att användas och när du kan beställa tjänster från våra tjänsteleverantörer. -
Beställa tjänster
När du är ansluten är det dags att beställa tjänster. Du hittar alla leverantörer och tjänster på aknab.valjtjanst.se. Behöver du hjälp med val och beställning kan du vända dig till någon av våra lokala partners. -
Anslutning till mediaboxen
Nu är det dags att ansluta dina digitalboxar, telefondosor och routrar till din mediaboxen, så att du kan börja använda tjänsterna som du har beställt. -
Betalning
När din anslutning är driftsatt får du en faktura på anslutningsavgiften från Arvika Teknik AB. När du valt en tjänsteleverantör tillkommer serviceavgiften på 50 kronor per månad. Betalning för användning av de tjänster du beställer görs direkt till respektive tjänsteleverantör.Klart!
Nu kan du surfa, ringa, zappa, titta, chatta, prata, lyssna, ladda och allt du kan tänkas göra med ditt lokala bredband. Vi kommer självklart att finnas tillhands när du behöver oss och vi håller dig uppdaterad om nyheter och uppdateringar i nätet.