Driftstörningen 24-25 september 2019

Uppdatering angående driftstörningen, 24-25 september kl 14:50
Viktig information till dig som fortfarande har problem med din anslutning

Stadsnätets utrustning fungerar nu som den ska igen. Som kund kan du dock fortfarande uppleva störningar, om så är fallet är det viktigt att du följer dessa steg i turordning:

  1. 1. Släck och koppla ur alla anslutna apparater från din mediabox (d.v.s. router, tv-box, etc.)
  2. 2. Koppla ur strömsladden från strömuttaget i mediaboxen, men låt andra änden av strömsladden, d.v.s. nätadaptern, sitta kvar i vägguttaget. Adaptern kan i vissa fall ta skada om spänningen slås från och till.
  3. 3. När ca en minut gått börjar du med att koppla in strömsladden till mediaboxen igen. Vänta sedan en liten stund så att mediaboxen startar upp sig ordentligt.
  4. 4. Koppla in strömmen till övriga apparater och anslut dem i mediaboxen igen.
  5. 5. Om inte dina tjänster kommer igång inom några minuter ska du felanmäla till din tjänsteleverantör. De ska då samla in de uppgifter de behöver av dig, för att i sådana fall skicka vidare ärendet till oss. Genom att göra på det viset kommer alla ärenden in på rätt sätt – och vi kan enklare hitta och lösa eventuella fel.

Vi fortsätter att bevaka samt hantera de fel som vi eventuellt kommer att få in. Viktigt är som sagt att du som fortfarande upplever problem med din anslutning följer stegen ovan.

 

Driftarbete natten till 24/9

Det planerade driftarbete som utförts under natten har tyvärr dragit ut på tiden och flertalet kunder har fortfarande problem med sin anslutning pga av pågående arbete. Beräknad sluttid för arbetet är oklar.

Vi återkommer med mer information när vi får den från vår driftavdelning.

Uppdatering kl 9.45: Beräknad klartid är kl 11.

Uppdatering kl 10.35: Felet kommer inte att vara åtgärdat till kl 11 och ingen ny beräknad klartid finns för tillfället.

Uppdatering kl 13.30: Vår driftenhet jobbar hårt för att få rätsida på felet i nätet. Vi har tyvärr fortfarande ingen tid för när nätet ska fungera igen men hoppas givetvis på så fort som möjligt. Ca 34 000 kunder i Värmland är drabbade.

Uppdatering kl 15.10: Vi vet fortfarande inte när nätet kommer att vara igång. Vi fortsätter att uppdatera här tills allt är igång igen.

Uppdatering kl 17.20: Enligt senaste infon från vår driftenhet så börjar de få igång kunderna nu och under kvällen kommer alla förhoppningsvis att återigen ha en fungerande anslutning. Eventuellt kan du behöva starta om din mediabox, routrar mm. Får vi ytterligare info lägger vi ut den efterhand.

Sista uppdateringen för kvällen (om inget ytterligare problem uppstår) kl 21.10: Efter att till slut ha hittat, och åtgärdat felet som uppkommit, är nu de flesta kunder åter på banan. Upplever du fortfarande störningar i din uppkoppling så råder vi dig att starta om din utrustning, dvs göra den strömlös, vänta några minuter och sedan koppla in strömmen igen.

Vi ser allvarligt på det inträffade och kommer att göra vad vi kan för att dagens fel inte ska upprepas. För mer information om vad som hänt samt hur vi jobbar vidare med det härifrån kan du gärna läsa vidare i denna pressrelease från Mittnät där Arvika Kommunnät också ingår: https://www.mynewsdesk.com/se/karlstads-el-och-stadsnat/pressreleases/problem-med-stadsnaetet-boerjar-ordna-sig-haer-aer-senaste-status-2923335